<\/a><\/p>\nIg\u00e5r skrev jag om utredning och diagnoser och jag forts\u00e4tter p\u00e5 samma sp\u00e5r idag. <\/p>\n
Jag blir provocerad av de st\u00e4ndiga diskussionerna som f\u00f6rs om f\u00f6r\u00e4ldrars ”slapphet” och of\u00f6rm\u00e5ga att ta sitt f\u00f6r\u00e4ldraansvar och att l\u00e4ra sina barn ”vett och etikett”. Det \u00e4r s\u00e5 mycket okunskap som ligger bakom dessa uttalanden. Jag k\u00e4nner ett ansvar att dela med mig av min kunskap och f\u00f6r att st\u00e5 upp f\u00f6r de ”svaga” som dag efter dag blir sparkade p\u00e5. Dem jag pratar om \u00e4r barnen och deras sk ”slappa” f\u00f6r\u00e4ldrar som ”skiter” i att l\u00e4ra sina telningar f\u00e4rdigheter som att det \u00e4r ”fult att ljuga”, of\u00f6rsk\u00e4mt att inte s\u00e4ga tack\/komma f\u00f6rsent eller att inte prata med munnen full, inte sitta still osv osv. <\/p>\n
Till alla ni som anser sig ha r\u00e4tten att avf\u00e4rda diagnoser s\u00e5som ADHD och andra diagnoser som en urs\u00e4kt f\u00f6r att slippa sitt f\u00f6r\u00e4ldraansvar, vill jag be er att stanna upp och t\u00e4nka till. Vilken kunskap har ni om dessa barn? vet ni n\u00e5gonting annat om deras beteende \u00e4n att de \u00e4r ”ouppfostrade”?<\/p>\n
Vet ni f\u00f6rresten vilka tidiga tecken som indikerar p\u00e5 neuropsykiatriska sv\u00e5righeter?<\/p>\n
Ni som vet, k\u00e4nn er fria att hoppa \u00f6ver. Ni andra, nedan listar jag tidiga tecken;<\/p>\n
En annorlunda motorik, som om klumpighet eller en stel ansiktsmimik
\nEn annorlunda perception, som \u00f6verk\u00e4nslighet mot ber\u00f6ring, ljus eller ljud.
\nSpr\u00e5ksv\u00e5righeter
\nSv\u00e5rt att reglera aktivitetsniv\u00e5 och impulsivitet
\nAvvikande beteende, kraftiga hum\u00f6rsv\u00e4ngningar
\nSv\u00e5rt med social interaktion och \u00f6msesidighet, som sv\u00e5rt att initiera delad uppm\u00e4rksamhet.
\nS\u00f6mnproblem
\nAllm\u00e4n f\u00f6rdr\u00f6jd utveckling<\/p>\n
Det \u00e4r komiskt att de som n\u00e4stan i samtliga fall vr\u00e4ker ur sig sina \u00e5sikter \u00e4r f\u00f6r\u00e4ldrar till barn med en avsaknad av dessa sv\u00e5righeter. Tro mig jag har en g\u00e5ng i tiden varit precis som ni. Det \u00e4r enkelt ju mindre man vet att tycka och t\u00e4nka n\u00e4r man endast utg\u00e5r fr\u00e5n sig sj\u00e4lv och sina egna erfarenheter. Jag sk\u00e4ms \u00f6ver uttalanden jag gjort innan jag ens sj\u00e4lv var f\u00f6r\u00e4lder som ”det \u00e4r bara att s\u00e4ga ifr\u00e5n”, ”det \u00e4r bara att vara best\u00e4md och visa vem som best\u00e4mmer”, ”det \u00e4r BARA…”. Jag vill passa p\u00e5 att be om urs\u00e4kt till dem jag trampat p\u00e5 t\u00e5rna. Vad visste jag om varken barn eller deras tidiga utveckling d\u00e5?<\/p>\n
Jamen det \u00e4r v\u00e4l givet att det ”\u00e4r BARA” om man inte ens har n\u00e5gra ungar eller det r\u00e5kar fungera p\u00e5 ens eget barn. Har du turen att det f\u00f6rh\u00e5ller sig s\u00e5pass sm\u00e4rtfritt och att din uppfostran b\u00e4r frukt endast genom ett uns av sunt f\u00f6rnuft forts\u00e4tt d\u00e5 i samma stil! MEN, det betyder inte f\u00f6r att det fungerar p\u00e5 DITT barn att det fungerar p\u00e5 SAMTLIGA barn! F\u00f6rs\u00f6k att h\u00e5lla det i minnet. F\u00f6rs\u00f6k \u00e4ven att inta en mindre d\u00f6mande position och en gnutta \u00f6dmjukhet. V\u00e4rlden blir s\u00e5 mycket trevligare d\u00e5. F\u00f6r att du vet hur du ska n\u00e5 fram till ditt eller dina barn s\u00e5 ger det dig inte tolkningsf\u00f6retr\u00e4de att VETA hur alla andra b\u00f6r handla och bete sig.<\/p>\n
Ja, det \u00e4r sant att antalet diagnoser har \u00f6kat men det \u00e4r en FELAKTIG missuppfattning om att det generellt \u00e4r f\u00f6r l\u00e4tt att f\u00e5 en diagnos eller att det finns en omfattande \u00f6verdiagnostisering. L\u00e4s g\u00e4rna g\u00e5rdagens blogg d\u00e4r jag skrev om komplexiteten i utredningsarbetet. <\/p>\n
Visste ni f\u00f6rresten att man f\u00f6r att man ”ens” ska f\u00e5 ADHD s\u00e5 kr\u00e4vs det minst sex av nio symptom i omr\u00e5det ”ouppm\u00e4rksamhet och minst sex symptom i omr\u00e5det som handlar om ”hyperaktivitet och impulsivitet”. DESSUTOM f\u00f6r att f\u00e5 en diagnos s\u00e5 skall alla dessa symptomen ha funnits \u00f6ver tid och avvika fr\u00e5n den f\u00f6rv\u00e4ntade utvecklingsniv\u00e5n. Vidare ska ett flertal av symptomen \u00e4ven ses i minst tv\u00e5 olika omr\u00e5den (ex hemma, i skolan, i samvaro med v\u00e4nner, aktiviteter osv). Det ska d\u00e4rtill finnas klara bel\u00e4gg f\u00f6r att symptomen st\u00f6r eller f\u00f6rs\u00e4mrar kvaliteten i funktionsf\u00f6rm\u00e5gan socialt, i studier eller i arbete. Jag forts\u00e4tter, symptomen skall inte b\u00e4ttre f\u00f6rklaras genom n\u00e5gon annan form av psykisk oh\u00e4lsa. Nu kommer vi till det viktigaste av allt! Symptomen f\u00e5r INTE heller endast utg\u00f6ra manifestationer av TROTS eller bristande f\u00f6rm\u00e5ga att f\u00f6rst\u00e5 uppgifter eller instruktioner. F\u00f6r att man har n\u00e5gra av dessa drag betyder det allts\u00e5 inte att man har ADHD! Vill ni veta mer om diagnoskriterier f\u00f6r tex ADHD l\u00e4s g\u00e4rna mer i DSM-5 som st\u00e5r f\u00f6r Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.<\/p>\n
Att fler f\u00e5r diagnoser menar forskningen till skillnad mot er beror p\u00e5 att m\u00e4tverktygen f\u00f6r att hitta symptomen har blivit b\u00e4ttre. En funktionsneds\u00e4ttning kan nu tex uppt\u00e4ckas redan p\u00e5 BVC, vilket underl\u00e4ttar tidigare st\u00f6ttning och f\u00f6rst\u00e5else av barnet. <\/p>\n
M\u00e5nga m\u00e4nniskor med sv\u00e5righeter med uppm\u00e4rksamhet, hyperaktivitet & impulsivitet beh\u00f6ver dessutom mer st\u00f6d \u00e4n tidigare, eftersom kraven i samh\u00e4llet \u00e4r betydligt st\u00f6rre i dag. Ett st\u00f6rre antal individer diagnostiseras s\u00e5ledes av den enkla anledningen att fler s\u00f6ker hj\u00e4lp. <\/p>\n
Kolla bara p\u00e5 hur skolan ser ut idag. F\u00f6rr var skolans form mer strukturerad och undervisningens inneh\u00e5ll inriktad p\u00e5 fakta, medan det i dag kr\u00e4vs att du ska analysera och resonera redan fr\u00e5n l\u00e5g \u00e5lder. ”Reggio Emila” pedagogik sl\u00e4ng dig i v\u00e4ggen! F\u00f6r dem med exempelvis autism resulterar detta i en sv\u00e5r utmaning som ofta medf\u00f6r st\u00f6dbehov. Som vuxen \u00e4r ocks\u00e5 pressen och kraven i arbetslivet h\u00f6gre idag men det \u00e4r en annan diskussion. Vet ni f\u00f6rresten att man inte \u00c4R funktionshindrad? Funktionshinder \u00e4r den begr\u00e4nsning som en funktionsneds\u00e4ttning inneb\u00e4r f\u00f6r en person i relation till omgivningen. Tror ni att ADHD-ungen idag skulle setts som funktionsnedsatt i ”j\u00e4garsamh\u00e4llet”? <\/p>\n
Ojsan! d\u00e5 skulle man kanske kunna s\u00e4ga att det \u00e4r samh\u00e4llet som bidrar till att alltfler individer inte ”h\u00e5ller m\u00e5ttet” och ”st\u00e4mplas” som funktionsnedsatta? Ta g\u00e4rna till er denna f\u00f6rklaringsmodell ni ”besserwissrar” som ut\u00f6var h\u00e4xjakt. Ist\u00e4llet f\u00f6r att l\u00e4ra era barn om hur man mobbar genom att bl\u00e4nga p\u00e5 och frysa ut dessa f\u00f6r\u00e4ldrar till dessa barn med sv\u00e5righeter n\u00e4r ni bjuder hela klassen p\u00e5 kalas f\u00f6rutom deras ”br\u00e5kstakar”. Ist\u00e4llet f\u00f6r att vid h\u00e4mtning tissla och tassla med andra om barnen som ”f\u00f6rst\u00f6r” f\u00f6r era ”perfekta” barn och att de minsann inte har i en vanlig skolklass att g\u00f6ra, fr\u00e5ga ist\u00e4llet om hur ni kan underl\u00e4tta i kontakten med dessa barn. Fr\u00e5ga och f\u00f6rs\u00f6k att s\u00e4tta er in i dessa f\u00f6r\u00e4ldrars och barns situation. Ni kanske till och med p\u00e5 kuppen l\u00e4r er n\u00e5gonting? Jag lovar, alla kommer att vinna p\u00e5 detta, \u00e4ven ni! F\u00f6rresten s\u00e5 finns det inga skolor f\u00f6r barn till ”slappa” f\u00f6r\u00e4ldrar s\u00e5 ni kommer \u00e4nd\u00e5 att f\u00e5 dras med dem d\u00e5 man r\u00e4knar med att upp till tre barn i varje skolklass har n\u00e5gon typ av neuropsykiatri.<\/p>\n
Jomen menar jag d\u00e5 att inga f\u00f6r\u00e4ldrar \u00e4r ”slappa”?! s\u00e4kert existerar det, vem \u00e4r jag att utesluta det? men jag tror snarare att det i n\u00e4stan samtliga fall handlar om en of\u00f6rm\u00e5ga p\u00e5 olika s\u00e4tt. Jag m\u00f6ter en del av dessa f\u00f6r\u00e4ldrar i mitt arbete p\u00e5 socialtj\u00e4nsten men jag t\u00e4nker inte att man beh\u00f6ver g\u00e5 som l\u00e5ngt som till psykisk sjukdom och till missbruk f\u00f6r att man ska ha viss of\u00f6rm\u00e5ga i sitt f\u00f6r\u00e4ldraskap. Jag tr\u00e4ffar m\u00e5nga olika f\u00f6r\u00e4ldrar dagligen i mitt arbete. Normalbeg\u00e5vade, h\u00e5rt arbetande f\u00f6r\u00e4ldrar tycker ocks\u00e5 att det \u00e4r sv\u00e5rt att bem\u00f6ta och uppfostra sina barn, s\u00e4rskilt de som har barn med ovan n\u00e4mnda sv\u00e5righeter.. <\/p>\n
Jag s\u00e4ger som professor Christopher Gillberg i en intervju uttalade sig ang\u00e5ende ”faran med att st\u00e4mpla ungar med diagnoser hit och dit”. ”Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga vilket som \u00e4r v\u00e4rst; att f\u00e5 problemen uppm\u00e4rksammade men felaktigt diagnostiserade eller att inte f\u00e5 dem uppm\u00e4rksammade \u00f6ver huvud taget”.<\/p>\n
Spelar det egentligen s\u00e5 stor roll vad som \u00e4r h\u00f6nan eller \u00e4gget i dessa barns beteende? De beh\u00f6ver allt st\u00f6d och f\u00f6rst\u00e5else som de kan f\u00e5 i vilket fall f\u00f6r att utvecklas till goda samh\u00e4llsmedborgare. Om denna f\u00f6rst\u00e5else och st\u00f6d uteblir som n\u00e4r en neuropsykiatrisk funktionsneds\u00e4ttning f\u00f6rblir ouppt\u00e4ckt eller f\u00f6rringas d\u00e5 \u00e4r vi ute p\u00e5 riktigt hal is.. <\/p>\n
Som jag brukar s\u00e4ga, en funktionsvariation som autism eller ADHD f\u00f6rst\u00f6r ingens liv. Den kan snarare berika! Det som f\u00f6rst\u00f6r \u00e4r m\u00e4nniskors okunskap och det som deras bem\u00f6tande leder till; \u00e5ngest, depression, skolfr\u00e5nvaro, kriminalitet och drogmissbruk..<\/p>\n